Vedtægter for Herlev Løbe- og Atletikklub
§ 1 Navn og hjemsted
Foreningen, Herlev Løbe- og Atletikklub, der har hjemsted i Herlev kommune, er
en fusionsklub mellem Herlev Atletik, som blev stiftet den 15. september 1938,
og Herlev-Løberne, som blev stiftet den 11. februar 2003.
Foreningen er
tilsluttet Dansk Atletik Forbund (DAF) under Danmarks Idrætsforbund (DIF) og er
underlagt disses love og bestemmelser.
Foreningen er
endvidere selvstændigt medlem af Herlev Idrætsforening.
Foreningen kan
anvende binavnene Herlevløberne og Herlev Atletik.
§ 2 Formål
Foreningens formål er at dyrke løb og atletik på ethvert niveau og med
udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet
til disse idrætsgrene.
Endvidere at
udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen.
§ 3 Medlemskab
Som medlem kan bestyrelsen optage enhver, som lever op til foreningens formål.
Medlemskab er
opnået, når kontingent er betalt.
§ 3.1. Æresmedlemmer
Bestyrelsen kan
vælge at udpege æresmedlemmer.
Æresmedlemmer
udpeges på baggrund af uegennyttig og vedholdende indsats til gavn for klubbens
medlemmer.
Æresmedlemmer
opnår livsvarigt medlemskab og er kontingentfri.
§ 3.2. Kontingentfritagelse
Bestyrelsen kan
under særlige forhold gøre medlemmer kontingentfrie.
§ 4 Indmeldelse
Indmeldelse skal ske på klubbens hjemmeside ved betaling af kontingent.
For medlemmer
under 18 år skal indmeldelse ske af forældre eller værge.
§ 5 Udmeldelse
Medlemskabet løber indtil medlemmet selv opsiger medlemskabet, eller medlemmet
opsiges pga. manglende opdatering af betalingskortoplysninger på hjemmesiden
ved automatisk kontingentfornyelse.
§ 6 Kontingent
Kontingentåret er fra 1. januar - 31. december. Kontingentet fastsættes på den
ordinære generalforsamling. Indbetalingsterminer, evt. gebyrer og
opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen
§ 7 Restance
Hvis kontingentet ikke er betalt på opkrævningsdatoen er medlemmet udmeldt.
Bestyrelsen
fastsætter varslingsperiode og -metode for kontingentopkrævning.
§ 8 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, såfremt vedkommendes opførsel
strider mod foreningens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har
tilsidesat sine medlemspligter.
Såvel i sager
om udelukkelse som eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden
bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om
eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En
generalforsamlings afgørelse af en eksklusion kræver samme majoritet som ved
ændring af foreningens vedtægter.
§ 9 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af februar
måned.
Adgang til
generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte
indbyde.
Stemmeret har alle medlemmer, der er fyldt 16 år.
Medlemmer under
16 år kan på generalforsamlingen være repræsenteret ved en forælder eller
værge.
Der kan kun
stemmes ved personligt fremmøde.
Generalforsamlingen
indkaldes med mindst 4 ugers varsel ved annoncering på klubbens hjemmeside, ved
e-mail til klubbens medlemmer og kan ske ved annoncering i Herlev Bladet.
Med
indkaldelsen udsendes revideret årsrapport og bestyrelsens forslag til budget.
Forslag som
ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt
skriftligt til bestyrelsen senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse.
Senest 10 dage
før den ordinære generalforsamling udsendes revideret dagsorden med evt. indkomne
forslag.
En rettidig
indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
§ 10 Dagsorden
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende
punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3) Forelæggelse af den reviderede årsrapport for
det forløbne år til godkendelse
4) Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år til
godkendelse
5) Fastsættelse af kontingent
6) Behandling
af indkomne forslag
7) Valg af formand (i lige år)
8) Valg af
næstformand (i ulige år)
9) Valg af kasserer (ulige år)
10) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (2 på valg i lige år og 2 på valg i
ulige år)
11) Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
12) Valg af revisor og revisorsuppleant
13) Eventuelt
§ 11 Generalforsamlingens ledelse m.v.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af
bestyrelsen.
Beslutninger
træffes ved simpelt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og foreningens
opløsning kvalificeret majoritet – jvf. § 17 og § 18.
Valgbare til
bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 16 år og har stemmeret – jvf. § 9.
Afstemning skal foretages skriftligt,
såfremt fem medlemmer forlanger det. Ved personvalg dog på
forlangende.
Der udfærdiges
et referat over generalforsamlingens beslutninger.
Referatet
godkendes og underskrives af dirigenten og offentliggøres sammen med beretning,
den reviderede årsrapport og det godkendte budget senest 4 uger efter på
klubbens hjemmeside.
§ 12 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og
skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede
medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med en
angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen
skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår
krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme
bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 13 Bestyrelse – Valg
Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle
forhold.
Bestyrelsen kan
nedsætte nødvendige udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående
opgaver.
De vedtagne
beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til
vedtægterne.
Bestyrelsen
består af en formand, en næstformand, en
kasserer og yderligere 4 medlemmer og vælges for to år ad gangen af den
ordinære generalforsamling.
Formanden og 2
bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år, medens kassereren, næstformanden og
2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år.
§ 14 Forretningsorden og tegningsret
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 4 af dens medlemmer,
heriblandt formanden eller næstformanden, er til stede.
Over bestyrelsens
forhandlinger føres en protokol.
Formand og kasserer
i forening tegner foreningen i økonomiske anliggender overfor myndigheder og
pengeinstitutter.
De tegningsberettigede
eller den samlede bestyrelse kan meddele øvrige medlemmer af bestyrelsen de
fornødne fuldmagter til overfor
kommune og/eller pengeinstitutter alene at underskrive på foreningens vegne.
§ 15 Regnskab
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Bestyrelsen skal inden den 1. februar afgive årsrapport for det foregående år
til revisoren.
Årsrapporten forelægges den ordinære
generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens
påtegning og underskrift.
Foreningens
midler henstår på foreningens bank. Kassereren kan dog have en kontant
beholdning på max. 5.000 kr.
§ 16 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en
revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år i januar måned gennemgå det samlede
regnskab og påse, at beholdningerne er tilstede.
Revisionsformen
er regnskabsmæssig revision, og driftsregnskab og status forsynes med en
påtegning. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og
beholdninger.
§ 17 Vedtægtsændringer
Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af
de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 18 Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig
indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
For at denne er
beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede
medlemmer er til stede.
For at
forslaget kan vedtages kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for
forslaget. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er
beslutningsdygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan
træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede
medlemmer der er til stede.
På
generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal
forholdes med foreningens formue, herunder eventuelt fast ejendom og løsøre.
Klubbens formue
og ejendele kan kun overdrages til andre ikke-kommercielle formål og virke, der
er foreneligt med foreningens formål.
Vedtaget på
generalforsamlingen den 27. februar 2019.